Website optimalisatie

Sneller en beter vindbaar

040-2183069

⭐⭐⭐⭐⭐ 8.9/10

040-2183069 | ⭐⭐⭐⭐⭐ 8.9/10

Naast zoekmachine optimalisatie is er ook website optimalisatie. Bij website optimalisatie wordt de website op een aantal punten verbeterd, waardoor deze ook zoekmachine vriendelijker wordt. Dit heeft directe invloed op de positie binnen de zoekresultaten van Google. Zoekmachine optimalisatie en website optimalisatie gaan hand in hand en kunnen niet zonder elkaar. Velen maken geen onderscheid tussen deze twee en noemen het gewoon SEO.

Klik jij zelf ook een website weg als het te lang duurt?

Wat is het verschil tussen website optimalisatie en SEO?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en website optimalisatie hebben veel raakvlakken en worden vaak als één gezien. Echter kijken veel bedrijven bij SEO naar de linkstructuur voor zowel inkomend, uitgaand en intern, de teksten en zoekwoord verdeling, en de afbeeldingen. Wat vaak niet wordt meegenomen is de optimalisatie van de website zelf. Bij website optimalisatie wordt er gekeken naar de prestaties (performance) van de website. Hoe is de laadtijd op een vaste computer en hoe is deze in de mobiele omgeving? Reageert de website vlot genoeg en voldoet deze aan de normen? Wordt de site goed weergegeven op meerdere schermformaten zoals mobiel, tablet en computermonitor?

Hoe pakken wij dit aan

Merweb kijkt wel naar het gehele plaatje. Hoger komen in Google én daar blijven, is breder kijken dan je alleen te richten op de standaard SEO trucjes. Vroeger ging het makkelijker dan nu, omdat Google hogere eisen stelt. Ben je op de hoogte van alle eisen en heb je de kennis in huis om het toe te passen, dan kun je makkelijker en veiliger een website hoger krijgen in Google. In plaats van je scheel te betalen aan linkbuilding kan een goed bedrijf je ook tegen relatief lage kosten op een top positie krijgen.

complete-puzzel

Kosten & Investeringen

AdWords kosten besparen

Veel bedrijven smeren je meteen AdWords aan. Dat zou de enige manier zijn om je doelgroep te bereiken. De bedrijven kunnen hier namelijk goed aan verdienen. Adwords zijn terugkerende kosten en het gebruik ervan werkt bijna net zo verslavend als meedoen aan de loterij. Zonder uitgave aan AdWords, geen bezoekers. Uiteraard krijg je met AdWords, mits je de campagne goed inricht, zeker bezoekers. Helaas betaal je per klik en betaal je daarmee ook voor het publiek dat niets bij je koopt of afneemt. Als je naar de kosten kijkt wat dan omgerekend je klant kost, dan is dat vaak 10 tot 20 keer zo hoog. Ook dit cijfer is afhankelijk van hoe efficiënt de AdWords campagne is ingericht. Het kan nog veel slechter uitpakken namelijk.

Investeren in SEO beter

Investeren in SEO/website optimalisaite is het beste wat je kunt doen. Organisch gevonden worden op internet kost je namelijk helemaal niets. Gratis bezoekers dus. Veel bedrijven komen er na verloop van tijd achter dat ze veel goedkoper uit zijn met goede SEO en dat ze af zijn van de dagelijks terugkerende kostenpost. Gaat het slecht met je bedrijf en moet je snijden in de kosten dan is AdWords vaak een van de eerste dingen waarop bespaart wordt. Ben je van AdWords afhankelijk dan graaf je je eigen graf. Ook komt Google AdWords achteraf met de rekening die soms nog best wel kan tegenvallen.

Google Mobile First

Laadtijd

Laadtijd wordt steeds belangrijker. De website moet snel zijn en vooral in de mobiele omgeving. Ken je zelf het probleem dat je ergens bent en je wilt een website op je mobiel openen en het duurt zo lang? Dat probleem hebben de meeste mensen. Dit heeft er mee te maken dat de website soms niet geschikt is voor de mobiele omgeving, of dat deze hiervoor niet is geoptimaliseerd. Met alleen een responsive design ben je er niet. Een tablet of mobiel gaat anders om met de website en vaak heeft men te maken met een beperkte internetsnelheid. Dit betekent dat de downloadsnelheid lager ligt.

Google mobile update

Afbeeldingen zijn vaak groot in omvang. Als je deze stuk voor stuk moet binnenhalen, duurt het niet alleen lang, maar gaat ook je databundel er aan. Google is zich hiervan bewust en zal vanaf 21 april 2015 hier verandering in brengen. Mobiele apparaten krijgen andere zoekresultaten te zien. Google experimenteerde al eerder met het woordje ‘voor mobiel’ bij de zoekresultaten te vermelden. Nu zal Google rustig aan beginnen en straks een nog strengere update uit gaan voeren. De eerste update zal er direct toe leiden dat websites die niet responsive zijn een stuk lager komen te staan in de zoekresultaten, dan websites die dat wel zijn. De update die daarop volgt zal meer gericht zijn op de prestaties van de mobiele site. Website optimalisatie komt dan opnieuw om de hoek kijken.

Beperkingen met sommige cms systemen

Heb je een cms systeem van een bepaalde maker of bedrijf, dan kun je nog wel eens tegen beperkingen aanlopen. De gemiddelde gebruiker heeft geen toegang tot de basis en kan geen code aanpassen om de website sneller te maken. Niet alle cms systemen worden even goed up to date gehouden en zijn klaar voor de laatste nieuwe veranderingen in de webwereld. In veel gevallen zijn er met niet al te grote ingrepen alsnog een aantal dingen mogelijk.

Website gratis laten testen?

Wil je weten hoe Google tegen je website aankijkt?

Check zelf via Google Pagespeed Insight hoe Google tegen jouw website aankijkt. Slechte scores kunnen wij oplossen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *