Verbeter uw zichtbaarheid!

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie oftewel SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Deze engels term wordt veel gebruikt omdat het lekkerder klinkt dan zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie betekend dat de website beter te vinden is in de zoekmachines van o.a. onze grote vriend Google. Een betere positie zorgt voor meer bezoekers en meer klanten. Meer klanten leveren op hun beurt weer meer omzet op. Niet elke website is bedoeld om geld te verdienen om een bedrijf meer klanten aan te leveren maar in veel gevallen is een website toch een soort van werknemer die voor de baas werkt.

Mensen kunnen op 4 manieren je website vinden

1) Mensen kennen de (domein)naam (www.je-naam.nl) van je website 2) Jouw website wordt ergens op internet genoemd (link) 3) Jouw website duikt op in de Google zoekresultaten 4) Jouw website wordt gedeeld via Social Media De eerste manier is dat mensen de naam van je website direct intypen in de zoekmachine waaronder Google. Als je naamsbekendheid hebt, visitekaartjes of flyers hebt verspreid, of door mond tot mondreclame bent genoemd dan komen mensen via deze weg bij jou op de website. De tweede manier is als jouw website op het internet wordt genoemd. Dit kan zijn op een forum, op een startpagina of ergens anders bij iemand op de site. Ook via deze weg kun je bezoekers naar je website toe krijgen. De derde manier is door goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Een hoge positie in de zoekmachines betekend dat je sneller gevonden wordt en daardoor sneller bezoekers naar je website krijgt. De vierde manier is via Social Media. Denk hierbij aan een gedeeld bericht op Facebook of Twitter. Is je artikel of site populair dan kan het razendsnel gaan.
Bekendheid1

Bekendheid

Mensen kennen de (domein)naam van je website

De eerste manier is dat mensen de naam van je website direct intypen in de zoekmachine waaronder Google. Als je naamsbekendheid hebt, visitekaartjes of flyers hebt verspreid, of door mond tot mondreclame bent genoemd dan komen mensen via deze weg bij jou op de website.
Genoemd2

Genoemd

Jouw website wordt ergens op internet genoemd (link)

De tweede manier is als jouw website op het internet wordt genoemd. Dit kan zijn op een forum, op een startpagina of ergens anders bij iemand op de site. Ook via deze weg kun je bezoekers naar je website toe krijgen.
Zoeken3

Zoeken

Jouw website duikt op in de Google zoekresultaten

De derde manier is door goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Een hoge positie in de zoekmachines betekend dat je sneller gevonden wordt en daardoor sneller bezoekers naar je website krijgt.
Delen4

Delen

Jouw website wordt gedeeld via Social Media (geshared)

De vierde manier is via Social Media. Denk hierbij aan een gedeeld bericht op Facebook of Twitter. Is je artikel of site populair dan kan het razendsnel gaan.

Goede positie is belangrijk

Een goede positie in de zoekmachines is erg belangrijk. Als je niet op de 1eof 2e pagina staat bij Google dan is de kans dat je gevonden wordt erg klein. De gebruiker zal in de meeste gevallen de zoekopdracht aanpassen en gerichter gaan zoeken. Alleen als men op zoek is naar zeer specifieke informatie dan worden meerdere pagina’s bekeken. Hoe meer concurrentie, hoe lastiger het wordt om hoog te komen in de zoekmachines. Een doorsnee website scoort niet hoog. Hier komt namelijk een hoop bij kijken.

Google richtlijnen

Google heeft richtlijnen opgesteld waaraan een website moet voldoen om opgemerkt te worden door de zogeheten spiders. De spiders, ook wel crawlers genoemd zijn een soort verkenners die het internet afstruinen naar veranderingen. Als ze veranderingen hebben opgemerkt welke aan de richtlijnen en het algoritme van Google voldoen dan is de kans op een verandering in de positie binnen de Google zoekresultaten groot.

Het Google Algoritme

Het is de kunst om een website zo goed mogelijk te laten voldoen aan deze richtlijnen en het algoritme van Google. Google geeft het algoritme niet prijs anders zou iedereen eenvoudig een website heel goed kunnen laten scoren en hoog laten komen in de zoekresultaten. De meeste SEO specialisten hebben dan ook hun eigen methoden om resultaat te behalen. Uiteraard kun je met een standaard geschreven SEO gids ook aan de slag maar in de praktijk zal het resultaat vies tegenvallen. SEO specialisten hebben in veel gevallen hun eigen methode ontwikkeld door te testen en te proberen. Daarnaast blijft Google ook niet stil zitten en verbeterd de kwaliteit van de zoekmachines en dus ook het algoritme. Regelmatig worden er updates uitgerold zoals de Google Panda 4.0 update van 19 mei 2014. Deze update is een van de grootste en zal er voor zorgen dat er een hoop veranderd in de Google zoekmachines en dus de ranking van websites.

Kort samengevat

Kort samengevat staat de Panda 4.0 update voor een verbetering van de kwaliteit van websites. De kwaliteit is niet alleen op inhoud van de site maar ook op gebruiksvriendelijkheid. Een overzichtelijke website met kwalitatieve teksten welke niet bedoeld zijn om hoog te scoren maar om de bezoeker goed te informeren zijn de sleutel. Op deze website kun je de historie van de updates verder teruglezen.
Zoekmachine Optimalisatie
Stem